Thursday, February 11, 2010

sambungan

Apa itu Web 2.0 ?
Web 2.0 merupakan istilah yang dicetuskan oleh O’Reilly Media pada tahun 2004, untuk mendefinisikan generasi baru layanan berbasis web, yang menitikberatkan pada kolaborasi online antara penggunanya.
Berikut ini merupakan perbandingan antara generasi Web 2.0 dan Web 1.0

Perbandingan diatas nampak jelas bahawa Web 1.0 masih mengendalikan Administrator dari web untuk mengurus content dari web, tetapi Web 2.0 Content website di tentukan sendiri oleh pengguna website, contohnya ialah Wikipedia. Pada Web 2.0 periklanan yang menggunakan web sebagai media promosi, juga menggunakan perhitungan cost per click bukan page view, sehingga para pengiklan hanya akan membayar jika iklan mereka di klik,
Ciri – Ciri Web 2.0
1. Rich User Interface
Web 2.0 mmempunyai interface yang mirip dengan aplikasi desktop. Contohnya ialah Yahoo! Mail yang mirip Outlook Express, atau Meebo yang membuat Yahoo! Messenger Untuk membuat website seperti aplikasi desktop, pada Web 2.0 mengimplimentasikan AJAX untuk mengirim dan memintat data ke server.
2. Partipasi User
Dalam Web 2.0 partisipasi user sangat di tonjolkan. Contohnya saja Flickr dan Wikipedia. Kedua site tersebut kontennya berasal dari pengguna dan pengguna dapat melihat konten yang dihantar oleh penggunar lain.
3. Dynamic Content
Content dalam Web 2.0 selalu berubah atau sering diupdate. Contohnya ialah Wikipedia yang kontennya selau berubah .
4. Valid Markup
Web 2.0 harus mengikuti Web Standars atau harus memiliki link yang betul sesuai dari W3C.

Teknologi Web 2.0
1. Ajax
Ajax (Asynchronous JavaScript and XML) merupakan bahasa pemrograman yang menggunakan JavaScript dan XML. Dengan Ajax web akan menjadi lebih interaktif dan lebih mudah diakses. Dengan Ajax kita tidak perlu menunggu semua halaman website jika ingin mengetahui perubahan suatu bahagian dalam halaman web. Contohnya jika kita menggunakan Yahoo! Mail Beta, jika kita klik suatu email maka ia berubah hanya bahagian untuk memaparkan isi email saja.
Kelebihan :
- Dengan Ajax Web ia dapat menyerupai aplikasi desktop, sehingga lebih interaktif.
Kerugian :
- Dengan menggunakan JavaScript, maka kemungkinan terjadi kesilapan sangat tinggi, untuk itu perlu dilakukan pengujian pada berbagai bagai platform yang berbeza.
- Terdapat sebahagain yang mendisable JavaScript pada browsernya dengan alasan security, hal ini dapat menyebabkan Ajax tidak berfungsi.
- Jika kita mnggunakan Ajax, maka pengunjung web kita tidak boleh menggunakan tombol Back pada Browser.
2. Syndication
Merupakan suatu cara agar pengguna dapat mengetahui dan membaca isi dari website kita tanpa menunjungi website kita. Syndication biasanya berbentuk RSS yang dapat dibaca menggunakan RSS reader atau dipaparkan pada website dengan CSS.




http://www.ismartshare.com/web-20-era-baru-dalam-dunia-web.html

No comments:

Post a Comment